fredag 19. februar 2010

Lektor Nordskog reiser videre gjennom helvete

Har skrevet tidligere her om hvor artig jeg har hatt det med Dantes Inferno, mitt nyinnkjøpte xbox-spill. Ble inspirert til å lese Helvetesdelen om igjen og lånte meg Dantes mesterverk på Deichmanske. Lånte i samme slengen Trond Berg Eriksens utmerkede "reiseguide" "Reisen gjennom helvete", som jeg ikke har lest siden jeg studerte grunnfag idehistorie i 1994.

Mens jeg satt og koste meg med Dante og Vergils opplevelser i Inferno, kom jeg i tanker om en rar novelle jeg leste for et par år siden: om en mann som våkner opp etter sin død og finner ut at det hinsidige er akkurat som Dante beskrev det i Divina Commedia. Jeg rotet i bokhyllen og fant boken jeg tenkte på: novellesamlingen "Swiftly-Stories that never were and might not be" av Adam Roberts.
Boken har mange artige noveller; blant annet har tittelnovellen som utgangspunkt at Jonathan Swifts "Gullivers reiser" er helt korrekt og at liliputianere og brodignagere faktisk eksisterer!

Snart fant jeg frem til historien jeg hadde tenkt på, den het "Dantesque" og var på noen få sider. Poenget i historien er at det er ganske kjedelig i himmelen og at de fleste som kommer dit snart reiser ned igjen til helvete og skjærsilden. Nåvel, leste den om igjen.

Imidlertid, da jeg googlet "Dantesque" kom jeg over en annen litterær sak som også er en slags oppfølger til Dante. Jeg kom over "Inferno" av Larry Niven og Jerry Pournelle, utgitt i 1976. Jeg fant ut at den hadde fått Nebula-prisen og skjønte da at dette måtte jo ha en viss kvalitet. Jeg gikk så på mobipocket.com og kjøpte den som ebok. Leste den i en setting og må si at dette er godsaker. Den handler om scififorfatteren Allen Carpenter (Hvem kan det navnet henvise til tro?) som faller ut av et vindu i fylla og våkner opp i helvete. Der må han kjempe seg frem og støter på den ene etter den andre av kjendiser. Boken er god! Les den!




Og som ikke dette var nok gefundenes fressen for Lektor Nordskog; tror du ikke det er skrevet en oppfølger også?! Denne heter "Escape from Hell" og beskrives av forfatterne som "Dante meets Vatican II". I boken får Carpenter følge av en poet akkurat som Dante, men det er ikke Vergil, det er Sylvia Plath!



I helvete?


Sylvia tok som kjent livet av seg og befinner seg i henhold til dantesk tenkning i selvmorderskogen i form av et tre som kun kan snakke når grenene brekkes av. Allen forelsker seg i Sylvia, setter henne fri og snart begir de seg ut gjennom Helvete på leting etter...tja si det.

De støter på hauger av virkelige personer; Sylvias eksmann Ted Hughes, atombombens far Robert Oppenheimer, astronomen Carl Sagan, Hitler, Stalin og mange mange andre.

Ja, dette høres helt fullstendig vanvittig ut, jeg er enig i det! Men det er faktisk veldig bra og anbefales! Begge bøkene kan kjøpes som ebøker på www. mobipocket.com for en billig penge!

Ingen kommentarer: