lørdag 17. april 2010

Lektor Nordskog besøker en tidsmaskin

I Seilduksgaten på Grünerløkka ligger en tidsmaskin. Den heter The Nighthawk Diner og er intet mindre enn et forsøk på å være en kopi av en tradisjonell diner i USA på trettitallet. Det er inspirert av det berømte maleriet av Edward Hopper som heter "Nighthawks at the diner" og Tom Waitz sin plate med samme navn.


Jeg har fulgt med på dette stedet og prøvd å få skvist inn et besøk dit den siste tiden. På lørdag morgen lyktes det og lektor Nordskog og hans hjertes utkårede pluss to andre gode venner satte seg ned for å spise frokost der klokken 10.

Jeg var fryktelig spent og jeg ble ikke skuffet. Interiøret var perfekt. Jan Vardøen har gjennomført sitt konsept til minste detalj. Alt har klaffet; serveringspersonellets uniformer, fliser på badet, bord, stoler, de maskinskrevne menyene, ALT!

Men hva med maten?
Jeg bestilte meg en frokost med french fries, egg, bacon, pølser, chili con carne, toast, blåbærsyltetøy og et stort glass melk pluss kaffe. Kaffen koster kr 25 og du får så mange påfyll du vil ha! Frokosten ellers kom på kr 120.

Den søte servetrisen (som forøvrig kom fra Minnesota, USA, sånn bare for å gjøre det hele perfekt!) var raskt på pletten med maten og det var kjempegodt!

Vi ble sittende to timer på stedet, drakk mer kaffe, pratet, drakk mer kaffe og nøt atmosæferen. Der jeg satt var jeg glad jeg hadde på meg hvit skjorte og sort slips. Jeg så meg rundt og oppdaget at jeg ikke var den eneste. Noen korte øyeblikk hadde man virkelig følelsen av å være mange tiår tilbake i tid, dvs helt til noen med allværsjakke og fotformsko gikk forbi... Som en anmelder har skrevet i begeistring; man tar seg i å se etter FBI-agent Dale Cooper og man synes nesten man hører hans:"Damn good coffee..." Her kunne han fått servert sin "bottomless cup of coffee" og "Eggs benedict".
Eggs Benedict
Oppskrift på Eggs Benedict her.


For et sted! For en atmosfære! For en nydelig mat! Jøss så begeistret jeg er! Hipp Hurra for Jan Vardøen og The Nighthawk Diner! Her skal jeg gå så ofte jeg kan.

Ingen kommentarer: