fredag 29. januar 2010

Drømmer om Mars

Mars. Legg merke til "riften"; det er den 4000 km lange canyonen Valles Marineris

Har alltid vært fascinert av Den røde Planet. Da jeg var barn leste jeg alt jeg kunne finne om planeten og jeg har alltid syntes det har vært noe eget med sci-fi om Mars. Av en eller annen sinnsyk årsak har ikke menneskeheten kommet i gang med å kolonisere og terraforme planeten ennå og det betyr at jeg aldri kommer til å se Valles Marineris eller Olympus Mons med egne øyne. Men men, her er en fin video som får være en erstatning for virkeligheten.

3 kommentarer:

Unknown sa...

Mars kan sees med det blotte øye. Google SkyMap hjelper med å finne den røde planeten. Hvis du vil ha litt bedre detaljer kan du se på Google Earth som nylig la til funksjon for å se Mars og Luna.

Stian Nordskog sa...

Ja, jeg vet det. Som tiåring brukte jeg alle sparepengene mine på teleskop. Har sittet altfor mange timer og stirret på den røde planeten.

Stian Nordskog sa...

@Dizzi90:
Takk for tipset om å Google Earth forresten!